מבנה לדוגמא, של סילבוס לכיתה י׳ בהתמחות בניו מדיה

כיתה י׳ מוקדשת להיכרות עם תחום הניו מדיה ומושגיו ולהיכרות טכנית עם המערכות ליצירת תוכן. במהלך שנה זו, יקבלו התלמידים את הרקע והכלים הבסיסיים לייצור תוכן ויתנסו בכל אחד מהם באופן מעשי, תוך הפעלת אתר האינטרנט של המגמה. השנה תתחיל חבעבודה חווייתית הכוללת היכרות ראשונית עם הציוד צילום והקלטה, פרסום באתר והפצת התכנים ברשתות החברתיות. התכנית כוללת מערך של תרגילים כיתתיים והפקת תוצרים לאתר, הכוללים טקסט, תמונות סטילס, ווידאו ורדיו (פודקאסט).

יחידה 1: מבוא

בשנים האחרונות אנו עדים למהפך בכל הקשור לדומננטיות של אוריינות המדיה  בעולמנו ובמיוחד בעולמם של הצעירים.

חלקו המכריע של הצעירים מקדיש זמן מועט ביותר בקריאת רומנים ועיתונים מודפסים ויותר זמן בצפייה בסרטים, קריאת מגזינים ובצפייה במידע ברשתות האינטרנט. מציאות זו חיזקה בקרבנו את ההבנה שיש ללמד את תחום אוריינות המדיה התקשורתית באופן מסודר ושיטתי הן כיצרני מדיה והן כצרכני מדיה. מטרת התכנית היא להפוך את בוגרי ההתמחות, ליצרני תוכן ויצרני מידע, השולטים במגוון כלים מקצועיים, תוכניים, עיתונאיים וטכניים, שיאפשרו להם להפוך, במידה ויחפוץ בכך, לאנשי תקשורת עצמאיים ולהשתלב בשוק המקצועי. הקניית ערכים של מעורבות ואקטיביזם חברתי, רצון להשפיע ולעצב את סביבתם תוך כיבוד דעתו של האחר והשונה ושמירה על החוקים ועקרונות המשטר הדמוקרטי. הקניית יכולת להעביר בצורה מיטבית וממוקדת תכנים באתר אישי, וברשתות החברתיות בהן הוא מנוי. מי שיצליח להשתלב בעולם הזה ולהתפרנס בו, יהיה מי שיצליח להסתגל לעולם החדש לדבר את השפה שלו וללמוד להתפתח מהר כמו הטכנולוגיה.

1.1. מהי ניו מדיה או מדיה דיגיטלית?

מטרות אופרטיביות:

* התלמיד ידע להגדיר מהי ניו מדיה ומהם המרכיבים שלה.

* התלמיד יבין את המצופה ממנו בתכנית הלימודים.

1.1 מהי ניו מדיה?
1.2 הבדלים בין התקשורת המסורתית לזו שבעידן הניו מדיה1.3 אוריינות שפת הניו מדיה, צריכה ביקורתית של ניו מדיה, אמת בפרסום.
1.4 תרגילי הכרות

 יחידה 2: סביבת האינטרנט

מטרות אופרטיביות:
* התלמיד יכיר את סביבת האינטרנט וידע להתמצא בה.
* התלמיד יבין את הכח של הרשת וידע לעשות בה שימוש משכיל, אחראי וזהיר.
2.1 הכרות עם סביבת הרשת
2.1.1 מהי הרשת?
2.1.2 כיצד פועלת רשת האינטרנט?
2.2 בטיחות ברשת.
2.2.2 גוגל – ״אני ברשת״
2.2.3 הגדרות פרטיות
2.2.4 אתיקה ברשת
2.3 שפת האינטרנט
2.3 כיצד להפיק תועלת מהרשת?
תרגול: 1.  כל תלמיד יקליד את שמו במנוע החיפוש של google
         2. התלמידים יגדירו פרטיות בפייסבוק ואינסטגרם

יחידה 3: מיומנויות בהפקת תוכן

מטרות אופרטיביות:
* התלמיד יכיר ויבין את השפה הדיגיטלית
* התלמיד ידע להפיק תוכן אודיוויזואלי ולצרוך אותו באופן ביקורתי
* התלמיד ידע כיצד לעצב ולהפיק טקסט לאמצעים הדיגיטלים
3.1. מיומנויות בצילום
3.1.1 יסודות בצילום
3.1.2 השפה הצילומית
3.1.3 זוויות צילום ונקודות מבט
3.1.4 הכרות עם המצלמה ואופן השימוש בה
3.1.5 הכרות עם ציוד ההקלטה ואופן השימוש בו
3.1.6 עמידה מול מצלמה
3.1.6.1 קריינות
3.1.6.2 תורת הראיון
3.1.7  תחקירנות
3.2 מיומנויות עריכה
3.2.1 שפת העריכה – לספר סיפור בתמונות
3.2.1.1 שימוש בתמונות ברשיון חפשי
3.2.1.2 שימוש בווידאו ברשיון חפשי
3.2.2 עריכה – הכרות עם תכנת העריכה
3.2.3 עריכת סאונד
3.2.4 אפקטים
3.2.5 קריינות
3.2.6 בחירת המוסיקה ואופן השימוש בה
3.2.6.1 שימוש במוסיקה ברשיון חפשי.
תרגול: צלמו סצנה ב one shot.
צלמו כתבה בנושא מסויים הקשור לבית הספר.
תרגולים נוספים…
 3.3 מיומנויות בהקלטת ועריכת רדיו.
3.3.1 מיומנויות בכתיבה לאינטרנט
3.3.2 כתיבה שיווקית
3.3.3 כתיבה עיתונאית
3.3.3.1 עיתונות דיגיטלית
תרגול: הכנת כתבה כתובה וכתבת ווידאו ו/ או פודקאסט
יחידה 4: מעורבות ואקטיביזם חברתי

* התלמיד יבין ויפנים ערכים של חברה דמוקרטית

* התלמיד יבין ויפנים ערכים של מעורבות ואקטיביזם חברתי (רצון להשפיע ולעצב את הסביבה בה אנו חיים)     ואת החשיבות שלהם.

* התלמיד ידע לכבד את דעתו של האחר והשונה ממנו.

* התלמיד ידע לפתח דו-שיח דמוקרטי

* התלמיד יכיר תרבויות אחרות וידע לכבד אותם.

4.1 חופש הביטוי
4.2 לשון הרע
4.3 רב תרבותיות ושיח בינתרבותי
4.4 מעורבות חברתית
4.5 אקטיביזם חברתי

יחידה 5: סוגות במדיה הדיגיטלית (אפשר ללמד ב יא׳)

* התלמיד ידע לזהות סוגות במדיה הדיגיטלית.

* התלמיד ידע להפיק סוגות במדיה הדיגיטלית.

* התלמיד ילמד לעשות שימוש משכיל להעברת מסריו ולהשגת מטרותיו דרך המדיה הדיגיטלית.

* התלמיד ידע להתאים למטרותיו, מסריו וקהל היעד שלו את המדיה הדיגיטלית המתאימה ביותר.

5.1 סוגי וידאו דרמתיים
5.1.1 סדרות באינטרנט
5.1.2 סרטים עלילתיים
5.2 סוגי ווידאו לא דרמתיים
5.2.1 תעמולה
5.2.2 פרסומות
5.2.3 תשדירי שירות
5.2.3 אינפורמטיבי
5.2.3.1 תיעודי
5.2.3.2 כתבת חדשות
5.3. ווידאו וויראלי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s